fg

Altele

Volum XVIII |

Viața și activitatea Profesorului Constantin Savin

Rezumat: In memoriam

Volum XVIII |

Dinamica periurbanului rezidențial: Estul Indiei ca studiu de caz

Rezumat: O dezvoltare importantă a așezărilor urbane în ultimele decenii a constat în extinderea rapidă a populației și a zonei construite în suburbiile și zonele diferite din punct de vedere administrativ din jurul orașelor mari. Aceste zone sunt afectate de consecințele negative ale creșterii urbane neplanificate, modificărilor asociate utilizării terenului, schimbărilor sociale rapide și degradării resurselor naturale. Orașul Burdwan este situat în zona metropolitană extinsă Calcutta și în coridorul zonei industriale Asansol. Drept urmare, acest oraș a întâmpinat probleme precum segregarea socio-spațială, decalaje socio-economice și culturale, precum și creșteri necontrolate ale prețurilor terenurilor și dezvoltare rezidențială neconformă.
Prezentul studiu prezintă rezultatele cercetării empirice privind transformarea socio-economică ca parte a urbanizării periferice. Pentru o analiză mai bună, s-au determinat indicele mijloacelor de trai (LAI) și indicele calității vieții în gospodărie (HQLI). Indicele mijloacelor de trai este analizat luând în considerare patru coordonate majore: fizice, umane, financiare și sociale, cu 12 componente ale indicatorului. Satele situate în apropierea orașului au un indice ridicat, în timp ce satele de la distanță au un indice redus. În cele din urmă, se concluzionează că pe măsură ce mijloacele de trai cresc, crește și calitatea vieții în satele din zona periurbană Burdwan.

Volum XVIII |

Asupra unei proceduri de simulare a extinderii terenurilor urbane pe baza credinței – dorinței – intenției. Studiu de caz: Regiunea Metropolitană Teheran, Iran

Rezumat: Urbanizarea, extinderea ariilor urbane, a avut o dinamică rapidă în ultimele două decenii. Fenomenul afectează procesele aerobiologice, economice, industriale, ecologice, controlul social și familia. Astfel, anticiparea extinderii zonei urbane are rol semnificativ în deciziile municipalității. Sistemul Multi-Agent (MAS) este un instrument bun pentru simularea și modelarea procesului, fiind folosit pentru rezolvarea unor problem spațiale și non-spațiale diverse. În acest articol, MAS este utilizat pentru simularea dinamicii urbane în aria rurală din jurul Teheranului – cel mai mare și dinamic oraș al Iranului. În lucrare se simulează comportamentul a trei grupuri de agenți (ecologist, industrial și rezidențial), aceste grupuri influențând dominnt populația în formarea texturii urbane. Cercetarea urmărește comportamentul acestor grupuri de agenți prin straturi tematice precum panta, aspectul, tipul de sol, distanța la zonele urbane, drumurile etc. Arhitectura agenților credință-dorință-intenție (BDI) este utilizată pentru simulare, aceasta fiind definită pe baza unor variabile, funcții și coeficienți. Simularea se desfășoară pe baza a două scenarii de interacțiune diferite. Viitoarea suprafață urbană este prevăzută prin combinația între MAS și spațiul deținut de oraș. Pentru a evalua modelul propus, compararea zonei previzionate se face pentru momente și prin scenarii diverse. Rezultatele implementării în diferite scenarii arată că rezidenții urmează interacțiunea Nash-Equilibria, coeficientul Kappa fiind de 0,8104.

Volum XVII |

Utilizarea metodelor GIS pentru analiza caracteristicilor spațiale ale sistemului de transport urban în orașul Craiova

Rezumat: Într-o lume tehnologizată, în care creșterea urbaă încearcă să facă față extinderii și necesității de a gestiona în mod activ o utilizare durabilă a terenurilor și a resurselor, transportul rămâne printre principalele provocări pentru orașele fizic active precum Craiova. Acesta este cel mai important pol de creștere din sud-vestul Olteniei, care conectează majoritatea așezărilor din regiune (atât rurale, cât și urbane) din punct de vedere economic și social. Astfel, sistemul de transport reprezintă elementul cheie în relația dintre timp și loc în această zonă metropolitană într-un proces de dezvoltare continuă. În timp ce orașul se extinde, rețeaua de transport, moștenită din trecut, suferă o transformare mai lentă, în ciuda creșterii cererii de mobilitate provenind atât din partea pasagerilor, cât și a transportului de mărfuri. Analiza spațială a zonelor rezidențiale noi apărute în procesul continuu de expansiune urbană indică o presiune suplimentară asupra infrastructurii rutiere existente și care se intensifică, în special în timpul orelor de vârf, pe rutele de acces către oraș și în centrul acestuia. Pornind de la analiza structurii spațiale și a distribuției structurii rurale preexistente, studiul de față încearcă să sublinieze necesitatea unei infrastructuri inovatoare și integrate care să se conecteze la cel mai bine spațiul, serviciile și persoanele în ceea ce privește viteza, capacitatea și eficiența costurilor. În primul rând, folosind metodele de cartografiere GIS, autorii prezintă distribuția spațială a infrastructurii de transport corelată cu densitatea populației și utilizarea terenurilor, analizând de asemenea zonele cu densitate mare a locurilor de muncă și elemente ale peisajului urban care pot genera atractivitate. O atenție deosebită este acordată relației dintre structura urbană și a tramei stradale, exemplificată prin studii de caz în intersecții problematice din orașul Craiova. Toți acești factori sunt importanți pentru a stabili capacitatea actuală a sistemului de transport urban în timpul orelor de vârf și care sunt principalele deficiențe ale sistemului de transport: blocaje de trafic, locuri de parcare insuficiente, nevoia de legături noi în transportul public. Rezultatele cercetării pot fi utilizate pentru a îmbunătăți transportul de călători în interiorul orașului Craiova și pot sugera, de asemenea, unele soluții care promovează introducerea conceptelor de partajare a autovehiculelor, transportul public electric, vehiculele hibride sau alternative noi pentru deplasarea oamenilor.

Volum XVI |

Raportul spațiu-timp în Ungaria

Rezumat: Această lucrare oferă în primul rând o schiță generală despre caracteristicile diferitelor spații. Conceptele de spațiu-timp și cost-spațiu au caracteristici nemetrice, în plus, spațiu-timpul și cost-spațiul nu sunt continue. Prin urmare, hărțile topografice nu sunt întotdeauna o bază adecvată pentru prelucrarea informațiilor cognitive, pentru comportamentul zilnic și pentru studiul relațiilor spațiale. Lucrarea demonstrează diferențele dintre spațiul geografic și raportul timp-spațiu la două scări diferite, precum spațiu-timpul rețelei rutiere din Ungaria și a unui district al capitalei Budapesta. În primul exemplu, spațiu-timpul maghiar care se schimbă rapid în ultimele două decenii poate fi demonstrat în mod clar, datorită construcției de autostrăzi noi. Cel de-al doilea exemplu compară diferite tipuri de spații, de exemplu diferența dintre spațiu-timpul unui pieton și al unui vehicul.