fg

Subscribe2


 

Turism

Volum XVII |

Conexiunea dintre turismul durabil și sistemele de certificare

Rezumat: Subiectul certificării și al standardelor este unul vast, complex și în același timp de actualitate, de aceea, cel mai bine este să se înceapă cu clarificarea termenilor. Un „standard”, prin definiție, este un set de linii directoare care ajută organizațiile să dezvolte, să gestioneze și să controleze totul, de la procese și produse la servicii și sisteme. Aceste orientări satisfac cerințe specifice în domenii precum eficiența, calitatea și siguranța. La rândul său, certificarea este procesul ce verifică dacă o organizație, un produs sau serviciu turistic îndeplinește standardele specifice acordării unei garanții scrise (logo-ul comercial), acesta reprezentând o bună modalitate de a le permite clienților să identifice produsele ce le asigură un nivel de calitate al serviciilor mai ridicat. Totodată aceasta participă la creșterea gradului de încredere în produsele ecoturistice atât pe plan național, cât și pe plan internațional, dar și la promovarea conceptului și a principiilor ecoturismului la nivel local, regional și național; la realizarea durabilă a destinațiilor și creșterea cunoștințelor în ceea ce privește un sistem de certificare, reprezentând beneficiile aduse de acesta. Pentru a certifica o organizație, un produs sau serviciu turistic ce atinge anumite standarde, organismele terțe acreditate pentru certificare trebuie să verifice dacă cerințele sunt îndeplinite printr-un proces de audit. Numai după finalizarea procesului de audit cu succes se poate emite un certificat oficial al unei organizații, compania admisă fiind de acord să mențină sistemele în conformitate cu cerințele standardului în perfecționare continuă. Dar de ce este necesar să vă supuneți activității și cheltuielilor procesului de certificare? Care sunt beneficiile unei companii sau al clienților acesteia? Certificarea acreditată de la terți demonstrează clienților actuali și potențiali că o organizație este dedicată calității și și-a acordat timpul necesar să construiască și să mențină o cultură în cadrul proceselor sale pentru a le oferi clienților același lucru, calitatea produsului turistic.

Volum XVII |

Evaluarea importanței patrimoniului cultural evreiesc din Oradea, județul Bihor, Romania

Rezumat: Studiul actual are scopul de a evalua importanța patrimoniului cultural evreiesc din orașul Oradea, județul Bihor, o destinație turistică emergentă și foarte dinamică. Astfel, pe baza unui sondaj aplicat autorităților publice centrale, turiștilor și populației locale, aceasta sinagoga s-a evidențiat ca fiind cea mai importantă clădire a patrimoniului cultural evreiesc. Potrivit rezultatelor cercetarii, Sinagoga Neologa Sion a fost desemnată de respondenți ca fiind cea mai reprezentativă pentru patrimoniul de identitate evreiască în proporție de 90%, în timp ce 96% dintre respondenți au răspuns că aceasta este cel mai important obiectiv turistic al orașului, în special după lucrările de reabilitare. Printre celelalte clădiri enumerate, Sinagoga Neologă Sion a fost aleasă de respondenți datorită particularităților sale arhitecturale privind unicitatea dată de stilul eclectic, pigmentat cu elemente Art Nouveau.

Volum XVII |

Potențialul turismului educațional durabil al Parcului Național Djerdap

Rezumat: Pornind de la noua paradigmă educațională care se bazează pe abordarea constructivistă și contextuală, această lucrare va specifica potențialul turistic al Parcului Național Djerdap, care ar trebui să dezvolte abilitățile tinerilor pentru dezvoltarea durabilă. Obiectivul principal al acestei lucrări este de a folosi abordarea holistică, analiza resurselor turistice, potențialul lor educațional și tipurile de turism educațional în Parcul Național Djerdap pentru a sublinia potențialul educațional insuficient utilizat. Acesta ar putea ajuta copiii și tinerii să dobândească cunoștințe, să-și dezvolte personalitatea prin promovarea învățării prin experiență, contact direct cu lucrurile pe care le învață, cercetarea și abordarea proiectului. Rezultatele acestui studiu indică necesitatea de a crea programe educaționale pentru toate vârstele, de a îmbunătăți capacitățile de cazare, precum și materialele educaționale, de a educa mai bine ghizii privind desfășurarea activităților de învățare în mediul ambiant, cercetarea și proiectare activităților pentru toate grupele de vârstă. Confirmând importanța turismului educational, care ar putea ajuta educația pentru dezvoltarea durabilă, lucrarea subliniază necesitatea sprijinului la nivel de stat pentru promovare și implementare de activități, proiecte și schimb de bune practici.

Volum XVI |

Etnocreativitatea în centrele pilot din Romania și rolul lor in dezvoltarea turismului cultural și în procesul educațional

Rezumat: Studiul își propune să evalueze rolul etno-creativității in dezvoltarea economiei locale. Turismul etno-creativ vine în sprijinul celor care doresc să descopere valorile culturale ale unui anumit grup etnic, experimentând și folosind produsele specifice, pentru a putea depăși anumite bariere de spațiu și timp, sau pentru a crea noi legături cu elementele etno-culturale tradiționale prin participare efectivă și învățare. Spațiul geografic românesc a fost analizat folosind două centre pilot, unde minoritățile etnice pot fi ușor identificate spațial, împreună cu posibilitățile și valorile lor culturale, în încercarea de a dezvolta turismul etno-cultural. Cercetarea s-a desfășurat ținând cont de datele economice la nivelul clasificării codurilor CAEN, precum și de cele obținute în urma analizării unor eșantioane reprezentative, formate din artiști, turiști și populația locală, utilizând metode statistice. Rezultatele partiale obținute subliniază impactul acestei direcții de dezvoltare, care ar putea duce la creșterea complexității funcționale a sistemului teritorial unde ar putea fi implementat acest tip de turism. Turismul cultural bazat pe creativitate și valori traditionale contribuie la apariția unor efecte economice multiplicatoare. Dezvoltarea turismului etnocreativ poate însemna crearea unor locuri de muncă într-o perioadă de criză economică și relativă criză socială. Ar putea fi, de asemenea, considerat un factor de popularizare a identității culturale, ce are un rol important în promovarea diversității culturale.

Volum XV |

Standardizarea serviciilor în cadrul turismului la fermă – metoda EuroGites ca o posibilă soluție

Rezumat: Acest studiu evaluează conceptele legate de turismul la fermă în concordanță cu criteriile calității serviciilor. Plecând de la exemple de bune practice și experiențele statelor europene, Federația Europeană a Turismului Rural (EuroGites) a stability o metodologie comună și standarde de evaluare a calității unităților de cazare din zonele rurale. Criteriile pentru standardele stabilite sunt grupate în cinci clustere: dotare, spațiul înconjurător, servicii oferite în cadrul unităților de cazare și împrejurimile acestora, aspecte non-materiale și securitate. Lucrarea își propune să realizeze o analiză comparativă între condițiile minimale de pe piața internațională și internă, în urma evaluării calității turismului la fermă. În acest sens, au fost analizate anumite sate din provincial Voievodina din nordul SErbiei, folosind metodologia propusă de EuroGites. Am plecat de la ipoteza că se poate estima calitatea turismului la fermă în provincia Voievodina în funcție de măsura în care sunt îndeplinite criteriile EuroGites la nivel național și internațional. Rezultatele arată că toate cele trei sub-ipoteze sunt confirmate, și două infirmate. Rezultatele acestei cercetări pot fi un instrument util pentru a obține informații despre multe aspecte ale calității turismului la fermă și, în urma unor mici modificări, pot fi folosite ulterior și în cadrul altor analize calitative.